Bernikah Dan Bercinta

"Bila mana seorang bayi dilahirkan, telah tercatat di Luh Mahfuz Allah, siapakah jodoh dan ajal mautnya. Apa yang perlu kita lakukan adalah sentiasa berdoa agar dikurniakan yang terbaik dan diri kita sendiri dahulu perlu menjadi baik.”

PART I

Hari itu, Lin kelihatan agak sungul dan serabut dengan tugasan yang diberi oleh pengurusnya untuk mencari pelanggan dan mendapatkan hasil jualan yang terbaik. Sejak dari awal pagi, Lin berasa kemalasan untuk bekerja dan terasa sangat ingin berehat di rumah. Dia mencapai tuala dan berhadas kecil untuk keluar bekerja biarpun hatinya keberatan.

“Ish, mana aku nak pi hari nie? Tak tahu plak nak ke mana. Macamana ni? Kang tak kerja susah plak bos Tanya aku mana aku kerja hari ni. Hmmm…. Bernas jelah. Borak2 dengan kenalan di sana & cari peluang tingkatkan jualan di sana.” Detik hati Lin ketika memanaskan kereta kesayangan nya.

Pukul 2:00 petang, kelihatan matahari memacak terang di atas kepala tetapi alhamdulilah tak berlindung dalam kereta. Kurang panas & bahangnya. Lin cuba memandu selaju yang mungkin untuk menuju ke Bernas demi menjalankan niat kerjanya tadi. Tak tahu arah tujuan & sebab yang dia perlu ke Bernas. Mungkin Lin sudah selesa di sana & menganggap staf2 sana seperti keluarga sendiri.

Sejurus sampai di pintu pengawal, Lin tak lupa untuk mengangkat tangan dan senyum comey pada pengawal yang sememangnya sudah kenal dengan kelibat Lin.

Di dalam pejabat

“Assalamualaikum….” salam aku pada semua staf2 Bernas.

“Waalaikumusalam…. Hai Lama tak Nampak.. Awat mai hari ni jumpa bos ka?” sapa salah seorang staf yang sememangnya aku sudah kenal.

“Aha nak jumpa bos.. “ jawab aku ambil senyum mengada… (sumpah manja gila senyuman aku nie ahhahhahahaa)

“Tak pa Lin dah call dah bos tadi, dia suruh tunggu sat.”jawabku lagi.

Sementara menunggu, Lin kelihatan selamba mendekati meja staf pak Moktar yang dia kenal dan borak mengenai Akikah anak perempuan, lembu dan kambing terlibat dan jumlah kenduri. Tak tahu sebab apa tiba2 Lin terdetik menanya tentang Akikah pada hari itu sedangkan dia boleh bertanya pada orang lain. Hanya Allahswt yang tahu.

“Pak Moktar, akikah anak perempuan kambing atau lembu?”

“Errr tak silap, kambing lembu pun boleh. Tapi kalau nak tahu lebih lanjut, ni hah.. mai Tanya abang ni. Dia pandai skit ustaz kat sini.” Jawab Pak Moktar sambil memanggil jejaka yang dimaksudkan Pak Moktar.

Jejaka berkenaan lalu mendekati meja Pak Moktar setelah dipanggil Pak Moktar.

“Ya, boleh saya bantu Pak Moktar?” Tanya jejaka tersebut.

“Ni hah Lin dok Tanya pasal Kikah. Hang tolong explain kat dia sat. Hang belajaq agama tinggi lagi.” Jawab Pak Moktar.

Lalu, jejaka itu memandang Lin dan bertanya pada Lin mengenai soalan Kikah. Lin pun dengan penuh semangat ingin tahu mengenai Kikah bertanya pada jejaka itu tanpa merasa segan. Baginya, jangan malu bertanya perkara yang kita tidak tahu.

“Macamni, Lin ada bela anak angkat perempuan. Umur dah dekat 12 bulan tapi tak buat kenduri Kikah lagi. Lepas tu, nak berjimat. Macamana nak kira kambing ka lembu?” Tanya aku pada jejaka itu.

“Dia macamni………………………………………….” Penjelasan dari lelaki itu yang panjang lebar sehingga aku tak mampu nak hurai. Sungguh kusyuk aku mendengar penjelasannya. Suara yang lemah lembut, suara yang sedap telinga ku mendengar, dan jelas apa yang dikatanya.”

Setelah mendengar penjelasan mengenai Akikah dari jejaka itu, Lin lalu memberitahu staf2 Bernas mengenai Baja, Padi benih dan lain2 business yang Lin lakukan sekarang. Kebetulan pula si jejaka itu mempunyai kebun buah2an dan selalu jadikan buah2annya satu sumber rezeki. Lin meminta number telefon demi meluaskan senarai kenalannya agar senang dikemudian hari untuk berhubung.

Ketika mereka leka menukar menukar telefon, salah seorang staf perempuan yang Lin panggil Kak Melor menegur Lin dan jejaka itu.

“Sorang buat buah2an, sorang lagi buat padi benih. Kalau bagi guu dua2 ni mesti hebat.” Usikan dari Kak Melur. *guu-satukan

Pada detik itu, Lin dan si jejaka bertentang mata dan mereka tersipu malu diusik oleh Kak Melur. Hanya Allahswt yang tahu perasaan mereka ketika. Malu dan segan teramat2. Daripada Cuma kenalan berniaga bertukar menjadi lelaki dan perempuan yang fitrah nya pemalu.




Rahsia Allah swt adalah sesuatu yang amat indah selagi kita percaya Allah memberikan kita yang terbaik..insyaAllah segalanya akan membawa nikmat yang tak ternilai...


Sememangnya Lin sudah menutup hatinya untuk bercinta dan memikirkan tentang perkahwinan. Tetapi, dia tidak pernah jemu untuk berdoa percepat jodohnya dan bertemu dengan lelaki solehah yang boleh sama2 menuju ke akhirat dengan hati yang gembira. Lin pasrah dengan takdirnya yang tidak menyebelahi dirinya untuk berkahwin dengan lelaki yang bercinta dengan nya sejak dari tahun 2011 lagi. Namun apa daya, cinta tak direstu oleh ibu dan abah disebabkan kekurangan pada lelaki itu.


“Ahhhh… Tak apa, insyaAllah redah jerlah. Nak buat macamana tak dapat restu & abah mama tak berkenan. Fokus kerja jelah.”kata2 yang dipegang Lin mengenai perasaan nya. Lin sudah khabar pada mama dan abahnya jika mereka terjumpa lelaki yang baik2, sedap mata memandang, dan agama ok, tak kisah untuk dijodohkan. Ada beberapa lamaran dari lelaki yang Lin kenal tetapi tidak satu pun yang Lin redha dengan mereka. Antara sebab2, muda lagi, tak matang, tak berdikari, tidak pandai mengambil hatinya. Bagi Lin, berdikari & matang factor yang membuatnya tetarik pada lelaki.

Adakah Lin akan terpikat pada jejaka yang diusik oleh Kak Melur itu?

No comments: