Al-Fatihah Mangsa Tanah Runtuh Rumah Anak Yatim Al-Takwa

Asalamualaikum semua..
Baru-baru Malaysia digemparkan dengan kejadian tanah runtuh di rumah anak yatim Al-Takwa Hulu Langat. Menurut berita seramai 16 orang yang meninggal dunia dan yang lain alhamdulilah sempat diselamatkan.

Dapat ja tahu berita ni sebak hati. Tambah plak kat Facebook pakat dok share gambaq depa ramai2 beberapa hari sebelum kejadian.

Sedih tengok depa senyum jaa...especially yang depan adik kecik tu. Boleh bayang dah sengsara nya depa semua masa kena ujian Allahswt..

Masa kena tu, mereka sedang berlatih kompang untuk menyambut kedatangan FINAS bertujuan memberi sumbangan. InsyaAllah niat dah ada, semoga diturunkan rahmat dari Allahswt. Mereka pun sempat lagi bergelak-tawa bersama sahabat2 mereka yang lain sebelum kejadian. Rezeki mereka semua meninggal bersama2 sahabat2 yang lain. Kepada ibu/bapa yang kehilangan anak mereka, insyaAllah jumpa lah mereka di syurga. Amin.....

Tak lupa juga, kita semua boleh tengokkan bangunan pun rosak teruk. Kami tengokkan bangunan depa lawa macam banglo & nampak sangat selesa. Cuma dewan makan ja. Ada terbaca post kat blog lain pendapat depa tentang pembinaan bangunan baru di tempat lain. Harap2 kerajaan dapat cari tempat yang sesuai dengan apa yang depa semua sedang belajar. Kawasan yang jauh dari kelalaian & duniawi. Tempat plak kawasan yang damai. Moga depa semua dapat semangat baru & tak putus asa dalam mencari ilmu.



Antara gambar bangunan yang rosak.















Kami selitkan beberapa petikan yang kami jumpa kat blog lain. Semoga kita dapat berfikir sejenak dan muhasabah diri atas kejadian yang menimpa mereka. Harap kita semua jangan lalai dengan dunia sampai lupa akhirat. Ujian Allahswt kita tak tahu bila2 masa ja boleh berlaku kat kita.





"Apabila Allah menguji orang Islam dengan tragedi, maka mereka mesti melihat dengan mata hati, dan memikirkannya dengan akal, agar tercungkil hikmahnya. Jika tidak, itu petanda penglihatan hati tidak jauh, akal yang pendek. Dengan ilmu, kita akan sedar setiap musibah ada hikmahnya. Dengan iman, kita boleh mententeramkan hati dengan mengingati Allah."

Buat keluarga mangsa, takziah diucapkan & mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat. Banyakkan bersabar, carilah dan temuilah hikmah musibah. Insya-Allah ada jannah di sebalik musibah ini!
"Wahai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keredhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meredhai pahalamu selain syurga." (Riwayat Ibn Majah no. 1597)
untuk petikan selanjutnya, klik sini.


No comments: